Zrušení registrace
3. Pojmenování (název) životní situace
Zrušení registrace
4. Základní informace k životní situaci
Pokud daňový subjekt přestane splňovat podmínky, na jejichž základě mu vznikla registrační povinnost (tj. podmínky stanovené v jednotlivých daňových předpisech, které stanoví povinnost k registraci k jednotlivým daním), je povinen ve lhůtě 15 dnů sdělit tuto skutečnost správci daně, resp. požádat o zrušení registrace správce daně, který jeho registraci zruší.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
- daňový subjekt - fyzická osoba,
- daňový subjekt - právnická osoba; za právnickou osobu jedná statutární orgán nebo ten, kdo prokáže, že je oprávněn jednat jejím jménem podle jiného právního předpisu,
- zákonný zástupce nebo opatrovník fyzické osoby, která nemůže před správcem daně jednat z důvodu omezené svéprávnosti (zejm. pro nedostatek věku nebo z důvodu jejího omezení soudem),
- zmocněnec zvolený daňovým subjektem nebo ustanovený zástupce,
- společný zmocněnec či společný zástupce,
- zaměstnanec právnické osoby nebo jiná fyzická osoba, která vykonává činnost této právnické osoby - právnická osoba je může pověřit, aby jednali jejím jménem před správcem daně v rozsahu tohoto pověření,
- zaměstnanec podnikající fyzické osoby nebo jiná fyzická osoba pověřená k tomu, aby jednala jejím jménem před správcem daně v rozsahu tohoto pověření,
- prokurista právnické osoby - při správě daní je oprávněn jednat jejím jménem, může-li podle udělené prokury jednat samostatně.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Povinnost oznámit uvedené skutečnosti, resp. požádat o zrušení registrace se vztahuje pouze na registrované daňové subjekty.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
- písemně (v listinné podobě), a to buď prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, nebo osobně přímo u správce daně; písemná podání musí být vlastnoručně podepsána osobou, která podání činí, nebo
- elektronicky (blíže viz bod 16) za použití aplikace "Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)", popř. prostřednictvím datové schránky.
8. Na které instituci životní situaci řešit
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Žádost je daňový subjekt povinen podat na formuláři vydaném Ministerstvem financí - "Žádost o zrušení registrace" nebo na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah i uspořádání údajů shodné s tímto formulářem.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Žádost je daňový subjekt povinen podat do 15 dnů ode dne, kdy došlo ke skutečnostem, které zakládají zrušení registrace.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
- odeslanou prostřednictvím datové schránky, za použití souboru ve formátu a struktuře definované v "Pokynu D-349, kterým se stanovuje formát a struktura datové zprávy, jejímž prostřednictvím je činěno podání specifikované v § 72 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., a která je zároveň odesílána správci daně prostřednictvím datové schránky",
- opatřenou uznávaným elektronickým podpisem a odeslanou prostřednictvím aplikace "Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)", která je pro podání v daňových věcech elektronickou podatelnou správce daně; podání v daňových věcech nelze zasílat na e-mailovou adresu podatelny konkrétního správce daně,
- odeslanou prostřednictvím aplikace "Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)" s ověřením identity podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky.
28. Popis byl naposledy aktualizován
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.